Kleuranalyse inzetten als professional

Tijdens mijn opleiding tot kleurstylist had ik nog niet half door hoe groot de impact van een kleuranalyse kan zijn. En al helemaal niet hoe goed het aansluit bij mijn werk als copywriter en communicatieadviseur. Los van wat een analyse voor jou persoonlijk kan betekenen, is het ook interessant voor jou als professional.

Door: Charlotte Leemans

Creatieven
Je kunt je kennis over kleurtypes direct toepassen. Wat wil jij zelf uitstralen? Welke kleuren kunnen mensen die een product moeten verkopen het beste dragen? Welke modellen kies je voor het verkopen van bepaalde kledingstukken? Welke briefing geef je mee aan stylisten? Wil je dat portretten kracht uitstralen of juist kwetsbaarheid? En wat wil je dat je eigen team uitstraalt?

Bij een beeldbankshoot die ik met een fotograaf deed voor stichting Lezen & Schrijven moesten de modellen er kwetsbaar uitzien. Een van de modellen straalde echter alleen maar glamour uit. Ik liet haar een kleur aantrekken die níét in haar palet zat en de fotograaf stond versteld. “Alle kleur en glamour is weg uit haar gezicht.”

Ondernemers
Als ondernemer of creatief in een team verkoop je jouw kennis en kunde, maar ook jezelf. Klanten kiezen voor jou als mens. Niet voor jou als bureau. Dus is het ultiem belangrijk dat jij harmonie en energie uitstraal. Als het plaatje klopt, geeft dat vertrouwen. En denk ook aan het briefen van reclamebureaus, fotografen, artdirectors, modellenbureaus, vormgevers …

Psychologen
De ultieme impact van de kleuranalyse ervaarde ik een paar jaar geleden toen ik meerdere oncologisch psychologen van het Helen Dowling Instituut een analyse gaf. Zij waren het zich nooit zo bewust geweest, maar tijdens de analyse viel bij allemaal het kwartje. Waar anders dan in pittige therapiesessies wil je tegenover iemand zitten die rust uitstraalt? Dat betekent niet dat ze allemaal zachte tinten moeten dragen. Het betekent dat ze moeten dragen wat bij hun kleurtype past.

Een therapeut vertelde dat ze weleens van een cliënt had gehoord dat ze was afgeleid door het shirtje dat ze droeg. De therapeut was een zomertype. Het hoge contrast van het shirtje was veel te heftig voor haar. Logisch dus dat het de cliënt opviel. De therapeut besefte toen dat veel meer cliënten hier last van moeten hebben gehad, bewust of onbewust. Het shirtje verdween uit haar garderobe.

Ook ontdekken hoe waardevol
een kleuranalyse is voor jou en je team?

 
Next
Next

20 dingen die een kleuranalyse jou oplevert